Mind you,this is her blog and she can writes whatever she wants with broken LANGUAGE.

Sunday, May 22

nak tau sesuatu tak?

         Nie something yang aku nak share la. Dulu saya ade jerawat yang sangat banyak. Saya start ade semua tue masa pertengahan form 4. Ianya mengambil masa yang agak lame ye nak pulih. Sebab,dulu aku nie tak peduli langsung pasal diri aku. Aku kind tak jaga sangat la. Aku pakai je ape yang ade depan mata aku. Last last, i got my pimplessss. Mase tue aku rasa sangat sucks gile muke aku. Rase sangat geli tengok muke sendiri. Mine punyer jerawat kind yang gatal. So sangat la berbisa ye, dapat lak tanganku gatal sebab rase nak  je cucuk-cucuk muke. Nak pergi sekolah pun rasa malu. Tapi lame-lame, mende tue dah tak jadi hal la. Sebab semue anggap mende tue normal as teenager.
      
          Mule-mule aku pakai aiken. Tak jalan. Mungkin sebab pimples aku nie ade kuasa mcm Uthraman gaia kot. Last-last aku fed up, pakai jelah ape-ape. Nak hilang-hilang la. Tapi disebabkan kakak gemuk ku sangat concern tentang diriku, die pun ajak pegi farmasi. Then, aku try satu jenama nie VICHY for acne skin. Aku try product nie masa last-last form5, i guess so. So aku pun try la. ALHAMDULLILAH, my skin dah start okay. Hallo, good product at least take a month okay. Bukan hilang semue, die macam bekurangan la. Kalau hilang semue, memang best ah. MAGIC. 


           But but, after  korang rasa skin korang dh stable, korang kene tukar ke facial foam yang biasa. I mean facial foam for all skin types. Kalau korang rase still nak pakai VICHY,korang pakai la cume tukar pada facial foam yang biasa la. Sebab kalau pakai yang facial foam for acne skin yang aku suggest lame-lama nanti skin korang akan menghakis kot sebab sangat kuat sbb nk melawan jerawat tue la. Kan jerawat aku gune kuasa Uthraman, batman bagai.



Normaderm
Deep Cleansing Gel



So nie ah product yg aku suggest. actually aku tak igt la name exactly menatang nie.



Liquid Neutrogena

then aku pakai this one when kulit aku dh stable.
(gmbr atas yang botol pendek tue, latest casing kot, tak tau ah malaysia dah ade ke belom)

          Now, aku pakai product lain la. Okay gak. Jap jap, sebelum korang try pakai dulu, korang kene try tanye pakar kulit dulu. Korang pergi la kat kaunter product yg ade juru runding tue such as KOSE,CLARINS,BIOTHERM,SKii,LANCOME etc. Cakap je kat dorang, kalau korang nak guna product diorang nie which one yang suitable untuk skin korang. Survey la dalam dua tiga kaunter dulu. Kalau dorang bagi mende yang sama atau ckp skin type kulit korang yg same, insyaALLAH tue ah skin types korang.

        And ada lagi tips, kalau boley kalau rase kulit korang bejerawat elakkan permakaian facial form yang ade biji-biji tue ala yang macam scrub tue. Sebabnye, die akan mengaktifkan peredaran darah, membesarkan liang roma kulit korang and memudahkan proses penumbuhan jerawat. And elakkan pakai product yang ade fragrance. So pilihla product yang fragrance free. And and, kalau bab-bab moisturizer and toner korang kene carik sendiri la. Aku tak boley nak tolong sangat. (maybe neutrogena, kose). 

       Pada siapa-siapa yang pakai compact powder, dinasihatkan korang cuci korang punyer muke dengan make up remover (i suggest make up remover yg lotion type). Then baru basuh dengan facial foam korang. Nanti korang punye liang roma tesumbat, and and muncul la adik-adik jerawat. Plus, please jaga your hygiene. Tue pun penting ye. Kalau rase jari jemari korang tidak berada pada tahap yang bersih, jangan la nak gatal-gatal pegang muka korang. i think thats all. kalau nak tau lebih lanjut, sila hubungi saya pada talian  1 300 88 2525. HAHA!


p/s: So pilih la product yg terbaik untuk diri korang. Nie pendapat aku je. Ape-ape pun sila bertanye pada yg pakar :D and jangan lupe berdoa. ohoi! Dalam ape-ape bentuk pekerjaan, kite kene ah berdoa. Sebab hanya Allah yang akan membantu masalah korang nie. Product-product nie kire cam satu bentuk usaha je. Yang menentukan hanya ALLAH :D

6 comments:

Kay Amira Zain said...

Hahahaha , sumpah lawak last skali ayat kau ! aku call no tue kau tak angkat kau kena :P

Ainul Aqma said...

dear balqis darling~ good info! brilliant!! :) thnx !

Bella Hairon said...

ya tuh dia..pakar beauty balqis~

sukasuki said...

kay a, try ah call dulu. cnfirm aku angkat. HAHA

sukasuki said...

aqma, no sweat honey :D

sukasuki said...

bella, HAHA. kamoo kan dh selalu kene consult dlm bilik :P